Tony Hawk`s Project 8 (Xbox360)
80 100 1

Review Tony Hawk`s Project 8 (Xbox360)

Het is geen toeval dat er een acht in de titel zit, want Tony Hawk’s Project 8 is al weer het achtste deel in deze serie. Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze game met gemengde gevoelens ging spelen, want zeg nou eerlijk, sinds Tony Hawk’s Pro Skater 2 op de PSX is de hele serie (in mijn ogen) minder geworden. Of zo als Rob Geus zou zeggen, ‘daar werd ik niet vrolijk van’. Maar goed, vol frisse moed dropte ik de disc in mijn Xbox 360, leunde achterover en ging spelen.

Normaal zou ik over een verhaallijn beginnen in een review, maar die is bij Tony Hawk’s Project 8 zo dun dat het neer komt op het volgende: Tony Hawk is in de stad om een crew van de acht beste skaters samen te stellen voor zijn Project 8. In de praktijk betekend dit dat je vanaf de onderkant van de ladder (in dit geval van nummer 200) naar de top moet skaten. Dit doe je door allemaal opdrachtjes uit te voeren voor mensen op straat zoals golfballen verzamelen of tricks opvoeren voor mensen en fotografen, hiervoor krijg je punten en stijg je op de lijst tot dat je bij de eerste acht terecht komt.

Maar voor het allemaal zover is moet je wel even je eigen skater creëren die bij je past. Hierbij heb je de keuze uit vijf basis karakters:
  • De punker, die voldoet aan het stereo type met geruite broek en een hanenkam.
  • De Kid, een kind die een lullig helmpje op heeft.
  • Female, een vrouwelijk, stoer karakter dat op haar beide armen een tatoeage heeft.
  • De surfer, oftewel een coole dude.
  • Urban, dit is een negroïde karakter die zoals de naam het al doet vermoeden een Urban/Hip Hop achtergrond heeft.

Maar natuurlijk kan je aan deze karakters alles aanpassen van kleding tot uiterlijk. Hierbij is echt alles mogelijk en dit is erg cool gemaakt omdat je een skater naar je eigen stijl kunt bouwen.

Qua gameplay voelt Tony Hawk weer helemaal als vanouds aan en zullen gamers die bekend zijn met de serie deze game ook zo weer op kunnen pakken. Maar…er zijn een hoop nieuwe en uitgebreide tricks en features in het spel toegevoegd. Zo is het toch verstandig om even de trainingsmissie te doorlopen voor je aan de career mode begint want anders zal je het niet echt lang trekken. Bovendien zit er de beroemde Whoop..’sorry, ik kon het niet laten’.. Nail That Trick in. Dit houdt in dat als je met een lekker vaartje een mooie sprong maakt, je beide analoge sticks indrukt, waarna de camera naar je voeten afdaalt en je door je sticks te bewegen je voeten en je board nog wat gruwelijke moves laat uitvoeren, en dit alles met ondersteuning van een prachtige blur slow motion effect. Maar doe deze tricks wel snel, of juist niet te lang, want voor je het weet ga je plat op je bek en dat kost je een dikke ziekenhuis rekening.

Wat betreft het grafische gedeelte ziet Tony Hawk’s Project 8 er prachtige uit, en dit komt omdat alle skaters zijn gemotion captured, dit is een techniek waarbij echte mensen in een pak worden gehesen en hun bewegingen worden gedigitaliseerd. Dit draagt bij aan een hoog realisme gehalte waarbij de bewegingen op het beeld zeer vloeiend zijn, wat weer leuk is als je een karakter vol op zijn bek ziet gaan en het bloed overal heen spat. Nu zou de game volgens de Duitse website Cynamite.de niet in 720p (1280x720) High Definition gespeeld kunnen worden, maar in de 1040x584 resolutie wat niet eens in de buurt komt van High Definition. Maar goed, ik speelde dit spel op mijn 21 inch monitor (met dank aan Basecom Computers uit Den Haag voor het ter beschikking stellen hiervan) met de instellingen op 720p en het ziet er toch verdomd scherp uit. Ookal is het geen HD-Ready.

Het geluid is ook heerlijk, de stemmen, de achtergrond geluiden, het skaten, alles klinkt in mijn ogen zoals het hoort. De soundtrack die bestaat hoofdzakelijk uit Rock, Punk en Hip Hop en daar zitten veel bekenden in zoals The Ramones, Cool and the Gang, Slayer, The Cure en vele anderen. Daar is verder ook niks op aan te merken en luistert heerlijk weg tijdens het skaten.

Tot slot de conclusie. Tony Hawk’s Project 8 mag gewoon niet in je collectie ontbreken als je fan bent van deze serie, of voorzichtig kennis wilt maken met het skateboard genre. Het speelt heerlijk weg als je de controls en de tricks eenmaal door hebt, er valt zoveel te doen over diverse locaties zoals een High School, een Skate Park, een Buitenwijk, een Auto Fabriek welke allemaal inladen zonder tussen pauzes. Voeg daar ook nog eens bij toe dat de omgevingen interactief zijn en het feest is compleet. Grafisch ziet het er prachtig uit vol met licht- en watereffecten welke wordt ondersteund door een heerlijke soundtrack. Dit alles met een lange replay waarde (ook online is het dikke pret) maakt Tony Hawk’s Project 8 een dikke topper die ik dan ook heel toevallig een acht geeft.

Oordeel Tony Hawk`s Project 8 (Xbox360)

• Aantal keer bekeken: 2290

Laagste prijzen voor Tony Hawk`s Project 8 (Xbox360)